Best_Employers_Hewitt2007

Национална кампания “Отиди на преглед” за проблемите на простатата

На 5 април, в Прес клуба на БТА бе официално анонсиран стартът на Националната кампания за мъжко здраве „Отиди на преглед”. Тя е фокусирана върху заболяването Доброкачествената простатна хиперплазия (ДПХ) и цели разясняване на ползата от навременното й диагностициране и лечение, както и рисковете от забавянето им. Кампанията си поставя за цел да насърчи мъжете над 50 години да обърнат внимание на симптомите, причинени от увеличаване на простатата, и да посетят личния си лекар или специалист-уролог за компетентна помощ, а не да се опитват да се лекуват сами. Инициатори на кампанията “Отиди на преглед” са Българското урологично дружество, Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България и Българският червен кръст, със съдействието на ГлаксоСмитКлайн.

По време на пресконференцията проф. Панчев, председател на Българското дружество по урология сподели, че по данни на НСИ от последното преброяване, мъжете в надтрудоспособна възраст са над 800 000. Според установената медицинска практика, средната хистологична честота на ДПХ в тази възрастова група  е около 80%, което означава, че над 600 000 мъже над 60 години могат да бъдат засегнати от заболяването. По данни на НЗОК, обаче едва 15% от тях се лекуват.

Проблемът със самолечението наистина е огромен. Според проучване, направено между 700 мъже на различна възраст, което се проведе в 8 града,

  • В 71% от случаите засегнатите от ДПХ мъже са в активна или в ранна пенсионна възраст над 60 г.
  • 58% от пациентите са посетили лекар повече от 6 м. след поява на оплакванията
  • Преобладават пациентите със средно изразена симптоматика – 54% , но с голям относителен дял е и тежката симптоматика – 33%
  • При над 2/3 от случаите е налице опит за самолечение – 70%

Ние си поставяме амбициозната цел да променим тази статистика, така че хората да не се лекуват сами с хранителни добавки, тъй като това самолечение повишава драстично процента на усложненията.”

Д-р Киров, председател на НСОПЛБ напомни, че личните лекари са винаги готови да помогнат на пациентите и важното в случая е с общи усилия даповишим броя на хората, които ги  посещават и активно питат за разрешение на проблемите си с простата. Тук ролята е не само на медиите и на специалистите, но и на нежните половинки, които са по-активни що се отнася до здраве и профилактика в семейството. Той припомни и, че прегледите, както и лечението са финансирани от Националната здравноосигурителна каса, така че причините за тези резултати не бива да се търсят в ниския социален статус на българина.

В рамките на “Отиди на преглед” се провеждат открити безплатни информационни срещи със специалисти-уролози и с общопрактикуващи лекари, на които гражданите ще могат да задават своите въпроси, свързани с доброкачествената простатна хиперплазия и нейната симптоматика. Първите две срещи ще се състоят днес в Сливен и Монтана.

На националната безплатна телефонна линия 0800 18 187 всеки ще може да научи подробности за кампанията. “Отиди на преглед” ще обърне внимание на това, че влошаването на симптомите на уголемената простата води до влошаване на качеството на живот и обратното – със започналото навреме лечение може да се подобрят много аспекти на социалния живот на засегнатите.

^ Обратно към началото на страницата

България